news

Double check casts
doubt on statistics in
published papers

Helen Pearson

A study highlighting statistical gaffes in
scientific literature has brought renewed
calls for vigilance among mathematically
challenged researchers and journal editors.

Statistical tests are sometimes seen as
a necessary evil by researchers, who fear
their complexity but know that they are
needed to test hypotheses. With this
aversion in mind, biostatisticians Emili
Garcia-Berthou and Carles Alcaraz of
the University of Girona, Spain, gauged
the extent of statistical errors in four
volumes of Nature from 2001 (409-412)
and a sample of results in two BMJ
volumes (322-323) from the same year.

The pair used three standard software
packages to recalculate ‘P values) the
parameters by which researchers measure
whether a result has statistical significance.
Generally a Pvalue of less than 0.05 is
taken to be significant and unlikely to have
resulted from chance. This may indicate,
for example, that blood pressure in a
patient group was reduced more by an
active drug than by a placebo.

In the Nature and BM] papers, each
Pvalue was calculated from two other
parameters that are included in the
papers. Garcia-Berthou and Alcaraz
recalculated the Pvalues from these
numbers, and found that their results
differed from those published in more
than 11% of cases. They also found small
mistakes, such as rounding errors, in
38% of the Nature papers and 25% of
the BM]J ones (BMC Med. Res. Methodol.
www.biomedcentral.com/1471-2288/
4/13;2004).

In only 1 case out of 27 did an
incorrect P value change a significant
result to a non-significant one. But,
although minor, some believe that the
slip-ups expose a pervasive sloppiness
towards statistics in published research.
“There are small mistakes that may
occasionally have big consequences,” says
Martin Bland, an expert in medical
statistics at the University of York, UK.

Philip Campbell, the editor-in-chief
of Nature, says the journal will take a
closer look at the study’s numbers before
deciding whether remedial action is
needed. He adds that Nature has
amended its editing practices since the
period covered by the study.

Richard Smith, editor of the BMJ, says
that one way forward is for researchers or
journals to publish more raw data on the
Internet, where others would be able to
check them. |

490

Unwatched: questions have been raised over how Woo Suk Hwang’s laboratory obtained human eggs.

Korean bioethicists call for
inquiry into stem-cell work

David Cyranoski, Tokyo

Bioethicists are pushing for an investigation
into the cloning work of a South Korean
research team — but are having no luck in
finding someone to lead it.

Woo Suk Hwang from Seoul National
University and colleagues cloned a human
somatic cell, creating an embryo that they
used to establish a stem-cell line. It was a
huge leap in a field full of medical promise
and a major boost for Korean science.

But ethical questions have been raised,
particularly about how egg donors were
recruited for the experiment and whether
they included junior members of the lab-
oratory (see Nature429,3;2004).

Hwang denies that any members of his
laboratory were donors and he is backed up
by the Institutional Review Board (IRB) of
Hanyang University Hospital in Seoul,
which originally approved the experiment.

But critics question whether the board has
been sufficiently rigorous. Atits annual meet-
ing in Seoul on 22 May, the Korean Bioethics
Association called on Hwang and the review
board to answer questions concerning the
recruitment of donors and funding sources.
“We request the institutes involved and the
participants to present clear explanations
regarding the following queries about thera-
peutic human embryonic cloning research,”
reads the statement they issued.

The questions, posted on the associa-
tion’s homepage and picked up by major
South Korean newspapers, include: “Did the
Hanyang University Hospital’s IRB perform
a continuing review on this research project
in order to monitor its ethics?”

©2004 Nature Publishing Group

Some bioethicists accuse the board of not
including the non-researchers required by
guidelines from the Korea Food and Drug
Administration. Institutional review boards
are obliged to include “more than one attor-
ney or religious representative, not from
the fields of medicine, dentistry, oriental
medicine, pharmacy or nursing sciences”.
Hanyang’s consisted of 12 doctors, a phar-
macologist,anurse and a theologian.

The bioethics association wants the case
pursued by the National Human Rights
Commission, an independent investigative
body funded by the government. The com-
mission established a bioethics task force two
months ago, but senior commissioner Kyung
Seo Park says it was set up to implement rules
that come into force next year, not to investi-
gate specific research projects.

“There are no provisions to deal with spe-
cial cases like Professor Hwang’s,” Park says.
He admits that last month a member of the
task force asked the Hanyang review board
for documents about the research, and that
the board said it was not possible to provide
them. But he adds, “The task force does not
have any kind of binding power so I told
them to stop.” Park says the commission may
still take up an investigation later.

The situation worries Young Mo Koo, a
medical ethicist at the University of Ulsan
College of Medicine and member of the
bioethics association. The Korea Food and
Drug Administration oversees commercial
projects, but no one regulates basic research
involving human samples, says Koo. “It’s a
grey area,” he adds. “There is a serious need
foraninvestigation.” ]

NATURE|VOL 429 ‘ 3JUNE 2004 ‘ www.nature.com/nature

J.-M. LEE/AP



news: correction

Korean bioethicists
call for enquiry into
stem-cell work

Nature 429,490 (2004).

The above article in the 3 June issue of
Nature erroneously states that Hanyang
University ~ Hospital’s  Institutional
Review Board (IRB) was in violation of
Korean Food and Drug Administration
guidelines. The article says that the
guidelines require IRBs to include more
than one layperson. In fact they only
require one, which this IRB had appoint-
ed. The error in the text was made by a
Seoul-based translation company that
Nature paid to translate the document.
Nature asked the translator to verify the
passage prior to publication, but the
mistake was overlooked. We apologize
for the error. u

NATURE I DOI:10.1038/NATURE02696




